Hoe zat het ook al weer? Bewaren persoonlijke administratie

Afgelopen weekend stond in het teken van het verbouwen van ons kantoor/studeerkamer. Het is ongelooflijk hoeveel zooi we in zo’n kleine kamer konden verzamelen. Alsof we 2 hamsters waren die zich moesten voorbereiden op een lange koude winter. Iedere vierkante meter van ons hol was benut voor.. ja, wat eigenlijk? Boeken, troep en heel veel mappen administratie. Hop, de prullenbak in.. Nieuw kantoor, nieuwe zooi. Of toch niet?

Voordat je in je enthousiasme en je opruimwoede alle mappen leeg gooit boven de papierbak eerst nog even dit over bewaren persoonlijke administratie:

  • Het is niet verplicht, maar het is zeer verstandig om je persoonlijke administratie 5 jaar te bewaren. Dit moet je doen voor de belastingdienst: zij mogen tot 5 jaar terug belasting navorderen. Handig om je bewijsmateriaal bijeen te hebben.
  • Ondernemers en zzp’ers zijn wel verplicht om hun administratie 7 jaar bijeen houden.
  • Het gaat daarbij om het bewaren van bankafschriften en loonstrookjes en alles wat je ook nog bij je belastingaangifte nodig hebt (zie hier een overzichtje)
  • Vergeelde kerstkaarten en bonnetjes van kledingstukken die je niet meer draagt kunnen en mogen wel weg ;-).

Helaas betekende dat in ons geval dat er 10 mappen uit de papierbak moesten worden gevist. Ze staan nu veilig en opgeruimd achter een deurtje, op jaartal. Dat dan weer wel.

X Finance Chick

P.s. het kan kloppen dat je denkt dat ik hier al over geschreven heb. Ik deed het ook al in februari, bij de vorige opruimronde 😉

1 Discussion on “Hoe zat het ook al weer? Bewaren persoonlijke administratie”

Leave A Comment

Your email address will not be published.