Wat bedoelen ze eigenlijk? Provisieverbod

Financieel nieuws is booming: je hoeft maar een krant open te slaan, Twitter te openen of een kroeg binnen te wandelen. We vinden goed wat er gebeurt, of vinden het juist niet goed, en we hebben allemaal een mening. Maar waarvan vinden we dan iets? In deze rubriek legt Finance Chick de meest besproken termen uit.

Aflevering 3: het provisieverbod vergeleken met schoenen kopen 

“Provisie is de beloning die adviseurs, bemiddelaars en aanbieders van financiële producten  ontvangen van de bank of verzekeraar als hun producten worden verkocht. Het provisieverbod verbiedt dat.”

Huh?  

Stel, je wilt nieuwe schoenen kopen. Je gaat hiervoor naar een winkel en laat je adviseren door de verkoper. De verkoper heeft echter afspraken gemaakt met merk X en zal per extra verkocht paar een bonus ontvangen van dat merk. De verkoper zal jou dan, of je dat merk nu wilt of mooi vindt of niet, de schoenen van dat merk extra aanbevelen. Want ja, voor elk extra verkocht paar verdient hij meer geld. En merk X ook.

Maar als je het zo zegt, dan is werken met provisie zo slecht nog niet toch?

In het geval van schoenen is het niet zo erg. Je weet zelf het best welke schoenen je wilt, en ook de prijs die eraan hangt kun je zelf beoordelen. In het geval van een financieel product, zoals een hypotheek of levensverzekering, is dat een ander verhaal. Je gaat naar een adviseur omdat je niet goed weet welk product je moet kiezen en het om veel geld gaat. Je wilt dan een eerlijk advies en een product dat het beste bij jou past. En je wilt geen hypotheek afsluiten bij partij X omdat jouw adviseur daar toevallig afspraken heeft gemaakt en dan wat extra verdient.

Ah, en daarom is er dus een provisieverbod!

Helemaal! Sinds 1 januari 2013 mag er geen provisie meer worden gerekend. Dit geldt overigens niet voor alle soorten producten. Het provisieverbod geldt met name voor de moeilijke financiële producten. Denk aan hypotheken en pensioenen, kredieten en inkomensverzekeringen. (vind hier het totale overzicht)

Klinkt logisch, maar waarom praten we er nu nog zo vaak over?

Door de invoering van het provisieverbod moeten veel adviseurs, bemiddelaars en aanbieders op een andere manier hun geld gaan verdienen. Daarnaast moeten aanbieders van financiële producten op een andere manier hun producten onder de aandacht brengen. Producten veranderen, diensten veranderen: de hele markt is aan het veranderen en het effect wordt nu pas zichtbaar. En daar praten ze graag over!

X Finance Chick

Leave A Comment

Your email address will not be published.