In Nederland tellen we steeds meer vrouwelijke ondernemers. Zeker sinds de coronacrisis is het aantal vrouwelijke ondernemers in een rap tempo toegenomen. Bovendien valt het ook op dat ze enorm veel verschillende bedrijven starten. Zeer populair zijn de webshops, maar er zijn ook bedrijven die minder voor de hand liggend zijn. Kortom: hieruit blijkt maar weer hoe veelzijdig de vrouw eigenlijk is!
Toch is het starten van een eigen onderneming – zeker in de coronatijd – een flinke uitdaging. Het kan best spannend zijn. Lukt het om je bedrijf goed van de grond te krijgen? Wat als het niet lukt? Hoe zorg ik ervoor dat ik binnen korte tijd veel mensen aantrek? Hoe zet ik mijn bedrijf op de (digitale) kaart? Allemaal vragen, geen antwoorden. Daarom in dit artikel 3 handige tips om jouw bedrijf een vliegende start te geven.
1. Investeer in online marketing
Investeren klinkt misschien een beetje spannend. Zeker als beginnend ondernemer. Bedenk echter goed dat je zonder het doen van investeringen nooit een succesvol bedrijf kunt beginnen. Je zal soms investeringen moeten doen en de sprong moeten wagen om zo je bedrijf te verbeteren. Online marketing mag dan ook zeker niet ontbreken. Schakel daarom een online marketeer in en kies dan bij voorkeur voor een marketeer die werkt volgens het ‘no cure, no pay’ principe. Zo weet je zeker dat zijn of haar marketingstrategie ook daadwerkelijk effectief zal zijn.
Denk niet alleen aan online marketing, maar zorg er ook voor dat de zogenaamde content marketing van jouw site op orde is. Content marketing is een vorm van marketing waarbij het verzamelen en delen van relevante informatie met de doelgroep centraal staat. Dit was eigenlijk nog niet zo lang gebruikelijk.
Voorheen werden er vaak trucjes uitgehaald om veel zoekwoorden in content op sites te verstoppen. Zo zou men hoger in Google terecht komen. Dat werkte ook voor korte tijd. De lezerservaring werd er echter niet beter op. Google besloot hier een stokje voor te steken en beschouwde dergelijke content al snel als spam. Inmiddels is het daarom belangrijker om waardevolle content te schrijven. Hiermee scoor je veel hoger. Dit kun je vaak beter overlaten aan deskundigen, zodat je zeker weet dat het effect heeft op jouw status in de huidige zoekmachines.
2. Verwacht niet teveel
Sommige mensen beginnen een bedrijf met het idee dat ze deze wel ‘even snel’ van de grond krijgen. Wanneer de resultaten naar één of twee maanden echter tegen dreigen te vallen zijn ze direct ontmoedigd. Niet nodig. Geen enkel groot bedrijf is binnen een paar weken opgebouwd. Een succesvol bedrijf starten kost tijd. Daarom is het belangrijk om vooral die eerste maanden niet teveel te verwachten. Vaak investeer je meer geld dan je verdiend en besteed je meer tijd dan je ooit voor mogelijk had geacht. Gooi echter niet direct de handdoek in de ring en zet door. Uiteindelijk zal je écht resultaten gaan zien.
3. Kom in contact met andere vrouwelijke ondernemer
Het wil soms zeker helpen om contact te leggen met andere vrouwelijke ondernemers. Zeker als het gaat om ondernemers in hetzelfde vakgebied. Je kunt veel van deze vrouwen leren. Bovendien kun jij op een later moment wellicht ook andere startende vrouwen helpen. Door samen een soort community op te bouwen en tips & tricks te delen, voelt het veel minder eenzaam en is er ook altijd iemand om hulp aan te vragen indien nodig. Dat geeft een fijn gevoel en kan zeker helpen om jouw bedrijf sneller van de grond te krijgen.