Unieke promotie: van jassen bedrukken tot powerbanks bestellen

Als ondernemer moet je je constant onderscheiden van je concullega’s. Dit probeer je online te doen door je te focussen op nieuwe blogs, social media en knallende advertenties. Maar ook offline valt er een hoop winst te behalen op het gebied van promotie. Sta jij vaak buiten voor je werk omdat je sportinstructeur bent of sta je bijvoorbeeld op verschillende beurzen? Dan kan het slim zijn om te kiezen voor jassen bedrukken. Zo draag je de promotie van je bedrijf altijd met je mee. Maar je kan nog voor veel meer kiezen. Maar je kunt nog veel ludieker te werk gaan om in de aandacht van potentiele klanten te komen of te blijven. We gaan er dieper op in, in deze blog. Lees je mee? 

Om je werk een flinke boost te geven, kan het slim zijn om in promotieartikelen te investeren. Het is hierin belangrijk om je goed te focussen op wat voor jouw onderneming belangrijk is. Een doos pennen bestellen met je eigen logo erop, dat is zo gebeurd. En natuurlijk leuk om uit te delen. Maar je kan nog veel meer doen om een blijvende goede herinnering achter te laten bij jouw doelgroep.

Waar moet je opletten als je promotiemateriaal uitzoekt?

Je wilt graag zo uniek mogelijk zijn, zodat je ook daadwerkelijk blijft hangen in het geheugen van potentiele klanten of opdrachtgevers. Of je wilt de relatie met je vaste klantenbestand warm houden. Uit veel onderzoeken is gebleken dat mensen het fijn vinden om iets te krijgen waar ze ook daadwerkelijk iets mee kunnen. Dat maakt promotiemateriaal zo’n prettig middel om banden te creëren of te versterken. Mits je het goed aanpakt natuurlijk! Daar duiken we even verder op in. 

1. Denk eerst goed na welke boodschap je wilt overbrengen 

Een goede boodschap is belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld de aanbesteding van een grote opdracht geven op een fancy USB-stick die de andere partij hoe dan ook mag houden. Of je de klus nu krijgt of niet. Een USB-stick is iets wat mensen altijd blijven gebruiken. Dit geldt ook voor schrijfmappen, powerbanks of speakersetjes. 

2. Bepaal je budget 

Als het op promotiemateriaal aankomt kun je in heel veel prijscategorieën gaan zoeken. Het is belangrijk dat je hierbij goed jouw eigen budget in de gaten houdt. Verkoop je producten van 10 euro, dan ga je niet een relatiegeschenk van 50 euro geven. Maar verkoop je iets van 1.000 euro? Dan kun je dit bedrag goed wegschrijven binnen dit eindbedrag. 

3. Zit je doelgroep hierop te wachten? 

Als je vervolgens gaat rondneuzen in de wereld van relatiegeschenken en promotiemateriaal dan is het ook belangrijk om niet je doelgroep uit het oog te verliezen. Jij kent ze het beste natuurlijk. De belangrijke vraag die je moet beantwoorden is: zit mijn doelgroep hier überhaupt op te wachten? Werk je bijvoorbeeld veel met mensen van de bouw? Die kunnen wel baadt hebben bij een stevige lunchtrommel. Werk je als makelaar? Dan kan een mooie geurkaars leuk zijn voor mensen die net een huis hebben gekocht bij je of willen gaan kopen. 

Ecologisch promotiemateriaal 

We zien ook steeds vaker dat bedrijven kiezen voor ecologisch promotiemateriaal. Dat is niet gek, want duurzaamheid is voor veel bedrijven een belangrijke pijler geworden. Kiezen voor duurzaam promotiemateriaal zorgt er daarnaast voor dat je een mooie boodschap overbrengt richting je klantenkring of potentiele opdrachtgevers. Denk aan ecologisch promotiemateriaal bijvoorbeeld aan notitieboeken van ecologisch papier, duurzaam geproduceerde pennen en milieuvriendelijk geproduceerde tasjes. De materialen die hiervoor worden gebruikt zijn vaak natuurlijk. Bijvoorbeeld kurk, katoen, vilt, jute, papier, bamboe, hout of tarwestro. Stuk voor stuk mooie en duurzame materialen die bijdragen aan een betere wereld.