Marketing verandert de laatste jaren ontzettend snel. Wie denkt dat je met een advertentie in het plaatselijke suffertje het gaat redden, loop behoorlijk achter. Marketing Metaverse is het nieuwste van het nieuwste. En in deze blog vertellen we jou daar alles over.
Als het over online marketing hebben kom je al snel uit bij de grootste namen. Denk aan Google en Meta Platforms. Die laatste is onder andere eigenaar van Facebook, Instagram en Whatsapp. Zowel op Google als op de kanalen van Meta kun je adverteren. Dit zijn de verdienmodellen van deze ondernemingen. Al eerder kon je hier traditioneel adverteren. Denk aan het plaatsen en boosten van een bericht. Maar al snel kon je steeds beter je doelgroep bereiken. Targetten noemen ze dat. Maar nu lijkt marketing metaverse de toekomst te zijn. Ondanks dat de meningen erover verschillen.
Mark Zuckerberg – eigenaar van Meta – zegt er het volgende over: ‘het wordt de belichaming van het internet, waar je in plaats van alleen maar content bekijken, er zelf deel van kunt uitmaken”. Onderdeel ervan uitmaken? Mark bedoelt hier mee dat het marketing steeds meer 3D wordt. Denk aan VR-ervaringen door middel van mobiele apparaten. Maar ook door het spelen van spelletjes of het kijken van films.
Marketing metaverse: wanneer kunnen we deze opties verwachten?
Grote investeerders zijn al een flinke tijd bezig met deze opties. Zo kun je vaak al in games veel advertenties zien natuurlijk en worden de VR-mogelijkheden steeds meer uitgebreid. Maar voordat je deze mogelijkheden wilt gaan ontdekken, kan het verstandig zijn om een goede strategie uit te stippelen. De kosten voor de ontwikkeling hiervan liggen hoog en je wilt tenslotte wel dat het succesvol wordt voor jouw onderneming. Het kan dus slim zijn een goed marketingbureau in de armen te nemen.
De opties zijn er dus al en worden vooral getoond door virtuele influencers – denk bijvoorbeeld aan influencers op Youtube, maar ook in games. Het laten zien van virtuele locaties of evenementen waarbij veel reclame wordt gemaakt. Maar zeker ook commercie op basis van metaverse door bijvoorbeeld een product eerst te laten ervaren door middel van een visuele beleving voordat iemand tot koop over gaat.